jolant.reismee.nl

De tweede dag, de dag van de typhoon 12-10-2019

De tweede dag slapen we uit. Om elf uur konden we niet ontbijten in het hotel omdat alles vol zat. Op de televisie waren al beelden van één dode en vele gewonden in Japan. Wij zitten straks in het hart van de typhoon en wilden nog even wat eten en drinken inslaan en ergens ontbijten. De paraplu bezweek onder de wind maar van een typhoon was nog geen sprake. Dit wordt na 18.00 uur lokale tijd verwacht. Al gauw blijkt dat er niets meer te halen is. De supermarkten hadden lege schappen omdat veel mensen gehamsterd hadden. Werkelijk alles blijkt gesloten maar heel toevallig kwamen we een lokaal eettentje tegen die ons nog wilde ontvangen. Na ons ging de deur op slot, net op tijd dus.

Op straat konden we nog voldoende water inslaan en daarna terug naar ons hotel. In het hotel nog noedel maaltijden ingeslagen, instant met heet water. Onzeker of we er wat aan hebben omdat de stroom waarschijnlijk uit gaat vallen. Gelukkig hebben we nog genoeg koeken en chips. De metro rijdt niet meer en alle musea en andere topattracties zijn gesloten.Jolanda doet net of ze baalt en ik maak daar een foto van.

We houden de moed erin al is het zo jammer omdat er juist dit weekend vier leuke festivals waren. Die zijn nu afgelast. Om toch een foto te hebben van deze dag hebben we hieronder wat plaatjes van de vorige editie van het Tokyo Yosakoi dansevent waarbij 100 kleurrijke dansgroepen om de titel strijden. We missen nu ook een prachtige processie en openlucht theater optredens.

Foto Ikegami Honmonji Temple Oeshiki Ceremony

Het ging een half uur flink tekeer maar uiteindelijk viel het mee. We kregen nog wel een aardbeving te verwerken van 5.7 op de schaal van Richter. Het is nu half drie in de nacht en ik werd wakker van een noodmelding. Er dreigt een overstroming van de rivier. Wij hopen dat we morgen op pad kunnen. Het was bijzonder gezellig in het hotel, mede dankzij onze vrienden uit Londen. Wat een leuke mensen met een hart van goud. Wij hebben afgesproken dat wij elkaar aan het einde van onze reis weer treffen dus die foto komt nog wel. Ze volgen ons ondertussen op de blog. Morgen (vandaag) weer een nieuwe dag met nieuwe avonturen ?

Marijke

Jullie blijven wel lachen, maar zijn jullie niet bang voor die tyfoon? Hopelijk zitten jullie veilig. Sterkte!

Ida

Jammer hoor! Hopelijk valt het mee.

Wendy

Voorraad chips en koeken d'r bij....gelukkig zijn de basisbehoeften in orde. ;)

Anton Hutting

Niet helemaal Wendy. We hebben net wijn, wodka en gin gehaald. Het was even rustig buiten en één supermarkt was open. Nu zijn de basisbehoeften wel in orde.

Anton Hutting

Ida, het is supergezellig in het hotel. Iedereen praat met iedereen.
Dit is ook een speciale beleving.

Anton Hutting

Marijke, volgens de gegevens op internet is Hagibis al voorbij Tokyo.

Willemien

Hoi Anton en Jolanda.
Jullie maken wel iets mee, daar in Japan. Het maakt de reis extra bijzonder.
Jammer van die festivals, maar het levert ook weer andere mooi ervaringen op, als ik het zo lees.
Hoop nog veel van jullie te lezen.
Take care!

Henk en Elma

Tjee, wat een toestand daar. En wij zijn er niet eens bij (grapje). Hopelijk kunnen jullie nog wel verder op pad en het land verkennen. We duimen voor jullie. Groetjes xx

Hi Willemien,
Ja dat hadden wij ook niet voorspeld. Het was extra gezellig. We gaan nu naar Hemeji Castle waar jij ook pas geweest bent. Vandaag is daar een festival.
Bedankt nog voor jouw tips. Echt een apart land.

Hallo Henk en Elma,
Tsja zo zie je maar dat het toch niet aan jullie ligt. Ik geef Jolanda gewoon de schuld van het weer. We hebben nu al een paar dagen prima weer dus dat gast goed komen. Leuk dat jullie ons volgen.

Henny Pardoel

Oeps dit is toch wel heel speciaal. Houd de moed erin en ik hoop op beter weer.