jolant.reismee.nl

De derde Dag Tokyo

Zondag moet je eigenlijk niet in Tokyo zijn. Je rolt over de koppen en overal lange wachttijden. Alles is vandaag dus meegenomen. Veruit de oudste en beroemdste tempel in Tokyo is de Sensoji tempel (Asakusa Kannon Tempel). Deze tempel stamt uit het jaar 628 en heeft de turbulente geschiedenis van Japan tot op heden overleefd. De tempel is een belangrijke plek voor pelgrims om de boeddhistische god Kannon te aanbidden.

De legende verteld dat in het jaar 628 twee broers een standbeeld van Kannon (godin van genade) uit de Sumida rivier viste. Het standbeeld was gelijk weer terug aan de rivier gegeven maar kwam op magische wijze altijd weer bij hun terug. Vandaar dat de Sensoji vlakbij de vindplaats gebouwd is om de godin Kannon te eren.

'

Het tempelcomplex bestaat niet alleen uit de tempel maarook uit een Shintom Schrijn, genaamd Asakusabashi Schrijn. Een schrijn is een heilig altaar voor een Boeddhist om te bidden en offers te brengen. Daarnaast staat een pagode van 5 verdiepingen hoog die vooral in de nacht goed zichtbaar is door zijn prachtige verlichting.

Op het complex kun je uit een blik een stokje trekken met een tekst die overeenkomt met een laatje in de kast. In dat laatje zit een brief met een goede of kwade tekst die voor jou geldt.Een kwade tekst kun je ophangen in een boom om er vanaf te zijn. Een goede tekst moet je meenemen en brengt geluk. Wij hadden allebei een hele goede tekst.

In de verte zien we de sky tover en we besluiten er heen te lopen. De Japannezen zijn vrij en genieten en flaneren op de boulevard van de Sumai rivier. Na anderhalve kilometer lopen volgt de eerste teleurstelling. De Sky tover blijft nog een tijd dicht vanwege de harde wind. Wij lachten er maar om want het waaide helemaal niet zo hard.

Tegen beter weten in zijn we daarna op pad gegaan of één van de leukste festivals nog door zou gaan. Ook dat bleek niet het geval.

Er stond ook een bezoek aan een Japanse begraafplaats op het programma. Op veel van de graven stonden lange latten met een tekst om Boeddha te eren.

Om er verder eenmooie zondag van te maken hebben we vervolgens het Mori digital art museum bezocht. Wat een schitterend museum. Wat ze daar allemaal met licht doen, grenst aan het onmogelijke. Je kunt een dag doorbrengen in dit museum omdat elke kamer gedurende de dag steeds veranderd in een nieuw thema met bewegende beelden. Alles beweegt en dat is moeilijk te fotograferen. De beelden geven daar een idee van. Heel leuk om een keer mee te maken.

We besluiten om in een lokaal restaurant te gaan eten. Het was druk en de tv stond aan. Het bleek dat Japan een rugbywedstrijd speelde tegen Schotland. Wat een sfeer en zeker toen bleek dat Japan onverwacht sterker was en won. Wij vierden het feestje mee met elk punt en dat werd zeer gewaardeerd met high fives e.d. Het eten was helemaal prima en voor een paar euro hadden we de maag weer vol.

Moe en voldaan gingen we naar huis. Ondanks de tegenslagen was het toch een mooie dag.

Hanneke

Leuk om jullie berichtjes te lezen! Jullie hebben geen festival nodig voor een feestje. Have fun samen!! Xx

Anton Hutting

Hallo Hanneke,
We gaan vandaag naar Hemeji Castle waar ook een festival is. Ik ben benieuwd. ?

Henny Pardoel

De goede wens was dat je binnenkort beroemd wordt las ik.
Ben benieuwd.... Overigens leuke foto's en leuk die wedstrijd mee te maken met een toch wel aparte sfeer.