jolant.reismee.nl

De zesde dag Nara en Kyoto

Vandaag is de dag dat we een bezoek brengen aan Nara. Tussen 710 en 784 was dit de eerste permanente hoofdstad van Japan. Daarom zijn hier de oudste en meest iconische tempels te vinden. We beginnen bij de meest bekende, de Todaij-i tempel. In deze tempel huist de beroemde Daibutsu ofwel “the great Buddha”, van 15 meter hoog. De Boeddha staat in ‘s-werelds grootste houten bouwwerk en is een van de grootste bronzen beelden die ooit gemaakt zijn.

Op het plein ontmoeten we schoolkinderen die opdracht hebben gekregen om toeristen vragen te stellen in het Engels. Mooi om te zien hoe ze hun best doen en met ons op de foto willen als bewijs.

De tempel is gelegen in een enorm park waar meer dan 1200 sikaherten rondlopen. Ze worden gezien als boodschappers van de goden en hebben daarom een heilige status. Ze worden gevoerd met speciale hertenkoekjes die je op straat kunt kopen.

Jolanda leeft zich helemaal uit, ze vindt het prachtig om met de herten te kroelen. De dag kan al niet meer stuk als we naar de Kasuga-taisha tempel lopen.De oranje Kasuga-taisha schrijn is vooral bekend door zijn vele lantaarns die zijn gedoneerd door aanbidders en donateurs.Deze tempel staat eveneens op de Unesco wereld erfgoedlijst.In het gangpad eromheen staat het aan weerszijde vol met stenen oeroude lantaarns. Geweldig om te zien. Er lopen ook hier overal herten rond. Het grappige van de herten is dat je ze af en toeboog buigingen ziet maken.

Vervolgens gaat onze tocht naar de Nigatsu-do tempel met uitzicht over de stad. De tempel is van het jaar 752. Het uitzicht was mooi maar niet spectaculair. Als afsluiting van ons bezoek aan Nara gaan we naar de Kofuko-ji pagode met 5 verdiepingen. Het levert een mooi plaatje op.

We reizen terug naar Kyoto waar een van de beroemdste bezienswaardigheden van Japan ligt, de Fushimi-Inari Taisha. Het is een indrukwekkend complex van schrijnen en rode torii poorten. Wij bezoeken dit hoogtepunt tegen de avond om de grote drukte te ontlopen. De Fushimi-Inara Taisha is van grote waarde binnen het Japanse Shintoïsme geloof en één van de belangrijkste schrijnen van het land.De tempel werd in de 8e eeuw opgedragen aan de Shinto-God van de rijst: Inari Okami. Tijdens de wandeling zien we honderden beeltenissen van vossen met een sleutel in hun bek. De vos wordt gezien als boodschapper van Inari Okami en de sleutel geeft toegang tot de rijstschuur.

Het complex bestaat uit 5 schrijnen die door middel van een pad van duizendenrood-oranje tori poorten met elkaar zijn verbonden.

We worden gevraagd om een foto te nemen door een paar jonge vrouwen in een kimono.

We sluiten de dag af bij een grill restaurant in de buurt waar we ook ons eerste glas sake drinken.

Beppie Giesbers

Wat maken jullie een fantastisch mooie reis. Ik geniet echt van jullie verhalen. Veel reis plezier. Geniet ervan. Veel liefs van Beppie

Marijke

Prachtig. O, die herten zou ik ook geweldig vinden, vooral omdat je er zo dichtbij kunt komen. Op deze manier kan ik een beetje meereizen met jullie. Is het Eten lekker daar?

Willemien

Hoi Anton en Jolanda. Geweldig om jullie verhalen te lezen. Ik reis in gedachten een beetje met jullie mee Veel herkenbare plaatjes, maar jullie komen ook op plaatsen waar wij niet zijn geweest. Mooie aanvulling op onze reis. Mooie dagen nog!

Angelique

Wat een fantastisch mooie reis zijn jullie aan het maken. Geniet mee met jullie mooie foto's en verhalen. Nog heel veel plezier en ik blijf jullie volgen

Anton Hutting

@Marijke: ja gaaf dat dit zo kan met de herten. Het eten is hier prima en meestal supervers.
@Beppie: wat een leuke reactie. Fijn dat je de verhalen leuk vindt. Het is echt een prachtig land met extreem aardige mensen.
@Willemien: leuk dat je de verhalen herkent van jullie recente reis. Het is nog mooier dan ik verwacht had. De helft van de reis zit erop.

Peter en Lucy

Wat een super reis, leuke foto's.
Zo te zien genieten jullie volop, en al die Japanse schonen willen graag met zo'n leuke
Hollandse man poseren.
Groetjes en veel plezier.

Anton Hutting

Hi Peter en Lucy,
Bedankt voor de reactie. Wij genieten inderdaad elke dag. De mensen zijn zo vriendelijk. Ik kan het bijna niet geloven. En dan ben ik toch al in heel wat landen geweest.
Carpe diem!

Henny Pardoel

Dit is inderdaad mooi.
En eh proost op de sake.