jolant.reismee.nl

De zevende dag, Kyoto

Het gouden paviljoen is in 1394 gebouwd. Het is bedoeld als een heilige plek waar relikwieën van de Boeddha in bewaard worden. Dat gebeurt nu nog steeds op de tweede en derde verdieping. De tempel is met bladgoud afgezet.Het huidige paviljoen is een replica: in 1950 brandde het, zoals Japanse gebedshuizen opvallend vaak overkomt, volledig af. De brand werd nota bene aangestoken door een monnik, de 22-jarige Hayashi Yoken. Hij was dusdanig geobsedeerd door de schoonheid van het gouden paviljoen, dat hij zich gedwongen voelde het in brand te steken. Zijn oorspronkelijke plan was om in de vlammenzee te sterven. Maar hij werd overmand door angst, vluchtte en kon na een mislukte zelfmoordpoging worden gearresteerd. Deze tempel is wereldberoemd door de vele prachtige foto’s met spiegeling in het water.

Zilveren tempel of Ginkaku-ji: deze tempel lijkt op de gouden tempel. De tempel werd gebouwd in 1474. Onderweg er naar toe passeren we verschillende zilveren smederijen. De tempel zelf is meer wit dan zilver. Dat is ook niet vreemd omdat er geen zilver in de tempel verwerkt is. Het was de bedoeling om hem met zilver te bedekken maar door een oorlog werd de constructie stilgelegd en nooit hervat. Op het complex zijn niet alle tempels toegankelijk voor vrouwen.

We besluiten om vervolgens het filosofenpad te bewandelen. Dit twee kilometer lange pad, langs een met kersenbomen omzoomde gracht, dankt zijn naam aan de filosoof Kitaro Nishida die er regelmatig ter meditatie liep. Door die gedachten hebben we zelf ook op dit pad gefilosofeerd over het leven en de dood. Het pad is niet echt bijzonder maar zeker leuk om te doen.

Op het einde van het pad ligt de tempel Eikan-do. Een tempel die we dan maar even meepakken. Deze tempel is in Japan bekend omdat dit het centrum was om te leren. We zijn een maand te vroeg want deze tempel is beroemd om de herfstkleuren er omheen.

Jolanda probeert tijdens deze vakantie haar grenzen te verleggen met het eten en probeert een Japanse cake met groene thee.

We sluiten de tempelbezoeken af met de tempel Kiyomizu-dera wat letterlijk “ pure water tempel” betekent. Het werd in 780 gesticht bij de Otowawaterval en ontleent zijn naam aan het zuivere water in de herfst. Waterval is een groot woord. Het zijn drie stroompjes en bezoekers gebruiken kopjes aan lange palen om eruit te drinken. De stroompjes hebben verschillende betekenissen, namelijk een lang leven, succes op school en een gelukkig liefdesleven. We verklappen niet waar we zelf uit gedronken hebben :-) Uit alle drie drinken wordt in ieder geval als gulzig beschouwd.

De tocht naar de tempel is leuk door de gezellige straatjes en de vele jonge meisjes/vrouwen in kimono. En paar kleine meisjes doen kunstjes voor ons op de tempeltrappenen dat is grappig om te zien.

We sluiten de dag af met het restaurant Sugar Hill, een adres dat door andere backpackers aanbevolen werd. Het was niet Japans maar het smaakte voortreffelijk en ook nog voor weinig geld. Zeker een aanrader in Kyoto.

In de avond spotten we nog een aantal Geisha’s maar daarover later meer.

Petra

Prachtige foto's en mooie verhalen. Dat glaasje water "succes op school" heeft jullie goed gedaan???

Anton Hutting

Leuk dat je reageert Petra. Ik kreeg een vette glimlach op mijn mond.

Henny

Dat is aardig poetsen zo'n gouden tempel...... Leuke verhalen er bij.

Anton Hutting

Thxs Hennie voor de reactie. We hebben inmiddels de plaat gepoetst en zijn onderweg naar Hakone. De volgende sake zullen we aan jullie denken.