jolant.reismee.nl

De achtste dag, Osaka

We gaan vandaag met de Bullet train naar Osaka. We gaan het rustig aan doen want het vele lopen en weinig slapen eist zijn tol. Onderweg praten we nog even na over de vele kimono’s en 5 Geisha’s die we gisteren gezien hebben. Hierondereen paar foto’s

De kimono is traditionele kleding in Japan en is door de jaren heen, beetje bij beetje, veranderd. Het wordt door zowel mannen als vrouwen gedragen. Het model, de kleur, het soort materiaal en decoratie hangt af van het geslacht, leeftijd en de status van de persoon en ook het seizoen en de soort gelegenheid zijn van invloed. Zo zie je oudere vrouwen en mannen vaak in effen kimono’s. De furisode is een soort kimono van felgekleurde zijde en wordt gedragen door een vrouw als ze 20 wordt. Ze geeft daarbij aan dat ze alleenstaand is en beschikbaar voor een huwelijk. De kimono’s van een ongetrouwde vrouw hebben hele lange mouwen. Door lichtjes met de armen te wapperen geven ze aan dat ze nog te krijgen zijn. En zo zijn er veel meer voorbeelden van deze Japanse traditie.Wij kwamen vooral hele jonge vrouwen tegen in kleurrijke kimono’s. Des te jonger de vrouw, des te feller zijn de kleuren.

De Geisha

De Geisha is een gezelschapsdame die alleen voorkomt in Japan. Zij voorziet tijdens feestelijke avonden van zang en dans. Ook zie je ze regelmatig in theehuizen. Ze hebben een witte huid en knalrode lippenstift op. Het kapsel zit perfect in een rol. Helaas zagen wij ook een paar Geisha’s met oude zakenmannen lopen en zag je ze bij clubs waarvan je wist dat het een ander type gezelschap was. Ze willen meestal niet op de foto vandaar dat we één foto op afstand genomen hebben

Osaka

Het wordt vandaag slecht weer in Osaka. In de ochtend schijnt de zon en zien we tot onze verrassing een terras. Die kom je bijna niet tegen in Japan. Prullenbakken trouwens ook niet. Er wordt verwacht dat je je eigen rotzooi bij je houdt. Dat lukt want we hebben nergens anders zo’n schoon land gezien. We genieten met volle teugen van de rust en de vogels. We weten dat we genept worden omdat de vogelgeluidenvan een bandje komt maar ook daar wen je aan.

We worden “tempelmoe” en toch besluiten we een hele oude tempel in Osaka te bezoeken, de Shitennoji tempel uit het jaar 593. Dit is officieel de oudste tempel van Japan.

Na de tempel begint het te gieten en duiken we een loungebar in. Lekker uitrusten met westerse muziek was toch ook even genieten. Wat nu te doen met de aanhoudende regen? We besluiten om naar en Maidcafé te gaan. Weer zo’n rare bezigheid in Japan. We moeten meezingen en klappen en begrijpen niet wat de Japanners bezielt om dit leuk te vinden. We eten daar nog twee traditionele gerechten van Japan, de Okonomiyaki (hartige pannenkoek van ei en varkensvlees o.i.d.) en Takoyaki (Japanse poffertjes met octopus en gember).

We sluiten af door nog even door de wijk Dontonbori te lopen en we nemen een paar foto’s van de neonpracht. We kunnen het niet laten om langs de Apple shop te lopen en de nieuwe iPhone 11 Pro lokt ons. Het is taxfree en mede daardoor ruim 25% goedkoper dan in Nederland.

Lianne

Leuke foto’s en veel mooie herinneringen voor jullie ?

Henk en Elma

Fijn dat jullie zo genieten, na die eerste dagen. Zo te zien in de rest van het land niet veel schade. Leuke foto's en verhalen. Veel plezier samen de komende week. Groetjes Henk en Elma x

Sjaak Hutting

Mooie tocht langs verschillende steden.
Mooi reisverslag ???

Anton Hutting

@Lianne, het is idd een prachtige reis, je maakt onderweg van alles mee. Thxs voor de reactie :-)

Anton Hutting

@Henk en Elma: we hebben tot nu toe prachtig weer. Morgen een lange reisdag.Het gaat supersnel. We zijn zo weer thuis.

Anton Hutting

@Sjaak, bedankt voor het compliment. We gaan nog naar Hakone, Niko en Tokyo. Nog 7 nachten en dan gaan we weer richting huis. We hopen in Niko de herfstkleuren van Japan te zien.

Theo

Hoi Anton en Jolanda. Ziet er allemaal geweldig uit. En volgens de verhalen genieten jullie met volle teugen. Maak er nog een mooie laatste week van.

Hallo Theo,
Bedankt voor jouw reactie. Het is Inderdaad gaaf om te doen. De laatste week gaat meestal erg snel. Een reden te meer om er een feestje van te maken.

Marie-Jose vd Sluijs

Wat gaaf allemaal! Jullie genieten zichtbaar. Fijn hoor! Veel plezier nog.