jolant.reismee.nl

De negende dag, reisdag en Hiroshima

In de middag komen we aan in Hiroshima. Op het station lopen tientallen vrijwilligers rond en één ervan loopt helemaal met ons mee om de weg te wijzen. We bezoeken de “Hiroshima Memorial Place”.

We lopen eerst naar het vredesmonument voor de omgekomen kinderen Aan de voet van het beeld hangt een plaatje waarop er in het Japans staat: ‘Dit is onze schreeuw. Dit is ons gebed. Vrede op aarde.’ Naar gebruik neemt iedere schoolklas die naar het monument gaat duizend kraanvogels mee. Ook sommige toeristen leggen er kraanvogels neer. Het resultaat is indrukwekkend. Het grote standbeeld is van een meisje dat een gouden kraanvogel vasthoudt. Het is een monument speciaal om de kindslachtoffers van de ramp te herdenken.

Het meisje van het standbeeld had de aanval overleefd, maar was door de straling erg ziek geworden, na tien jaar kreeg ze leukemie. Nu is er een eeuwenoude legende in Japan, als je duizend kraanvogels vouwt dan mag je een wens doen. Het meisje begon met vouwen, iedere dag meer. Als ze klaar was zou ze wensen dat ze beter werd, dan kon ze eindelijk weer gaan hardlopen zoals ze dat altijd al deed. Volgens de legende overleed het meisje na veertien maanden in het ziekenhuis gelegen te hebben. Ze zou 644 kraanvogels hebben gevouwen. Ter ere van het meisje is nu het beeld geplaatst.

Om het beeld staan dan ook etalages met duizenden kraanvogels erin, in allerlei kleuren. Nog steeds geloven vele mensen dat kraanvogels geluk brengen. Ze geven ze vaak op verjaardagen of op ziekenbezoek.

De schoolkinderen uit Japan zijn verplicht dit monument te bezoeken. Ze krijgen een rondleiding en een paar kinderen lezen wat voor van een papiertje en vervolgens zingen ze met zijn allen bij dit monument voor de omgekomen kinderen een lied. Kippenvel en koude rillingen als je zo des te meer beseft hoeveel kinderen en ouders hier omgekomen zijn. Het lied dat ze zingen gaat over de vrede omdat ze positief willen zijn. Meestal zijn de kinderen in uniform maar de groep schoolkinderen die wij zien niet.

De wandeling gaat verder langs het vredevuur en het vredesmonument. Het vredesmonument oftewel de Atoombomkoepel is een gebouw dat sinds 1996 op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Het is één van de weinige gebouwen die overeind zijn blijven staan na de atoombomaanval op 6 augustus 1945. Dit ondanks het feit dat het gebouw zich op 160 meter van de explosie bevond. Het overeind blijven wordt toegeschreven aan het feit dat de bom op een hoogte van 580 meter tot ontploffing werd gebracht en het gebouw daardoor in mindere mate horizontale drukverschuivingen onderging.

We komen ook langs het vredevuur enhet standbeeld voor omgekomen leraren.

We besluiten nog even langs Hiroshima Castle te gaan voordat we de veerboot naar het eiland Miyajima nemen. Dit kasteel werd in 1592 gebouwd en diende tijdens de Tweede Wereldoorlog als hoofdkwartier van het tweede hoofdleger en 5e divisie. Het complex is in 1958 volledig herbouwd.

Daarna is het de hoogste tijd om de veerboot naar het eiland Miyajima te nemen. We kunnen nog net de zonsondergang meemaken voordat we een heerlijk diner voorgeschoteld krijgen.

Ida

Wat een mooie reis en foto’s. Geniet er deze week nog van!

Anton Hutting

Thxs Ida, gaan we doen. Tot gauw!

Emmy

Indrukwekkende dag

Marijke

Heel indrukwekkend.

Henny

?? Om stil van te worden

Anton Hutting

@ Emmy, Marijke en Henny, inderdaad indrukwekkend en kippenvel. Ik ben een aantal jaren geleden met Tom op de killing fields in Cambodja geweest. Hetzelfde gevoel. Zinloos dar er zoveel slachtoffers gevallen zijn. De ouderen hebben misschien het gevoel dat Japan Indië van ons afgepakt heeft maar het zijn de leiders die dat aansturen. Ik heb respect voor de oh zo vriendelijke Japanners waar wij mee te maken hebben.