jolant.reismee.nl

De tiende dag, een teleurstelling en toch genoten

We zijn op het eiland Miyajima. Dit eiland is vooral bekend om zijn shinto schrijn met de naam Itsukushima-schrijn. Sinds1996 staat het schrijn op de Werelderfgoedlijst van Unesco. De geschiedenis van het schrijn gaat terug tot de 6e eeuw. Het is verscheidene malen vernield geweest. Dehuidige schrijn dateert uit het midden van de 16de eeuw maar het ontwerp zou al sinds 1168 onveranderd zijn toen de huidige gebouwen werden opgericht. Dit zou de topper van de dag worden maar wat een teleurstelling. De schrijn stond in de steigers om tijdens de olympische spelen in 2020 te shinen. Deze Torii poort staat met vloed in de zee en staat met eb droog. Ook bij zonsondergang een mooi plaatje. Naast onze foto ook twee foto’s van internet.

We besluiten de bijbehorende tempel voor de avond te bewaren en gaan vol goede moed de Misenberg op omvan het uitzicht te genieten. We gaan een stuk met de kabelbaan want ook dan is het nog een pittige klim.

De klim was inderdaad heftig en bezweet komen we aan de top. Het uitzicht was aardig maar niet spectaculair. Misschien zijn we inmiddels verwend geraakt door eerdere reizen.

Op de terugweg nemen we nog enkele foto’s:

We komen bij Daishon Tempel met de “eternal flame”. Deze vlam brand al vanaf 806. Het heilige water wat erop gekookt wordt heelt de zieken. Voor wie het wil geloven.

We komen in Japan vaak koi karpers tegen en zo ook nu weer.

We zijn weer beneden bij de Itsukushima-schrijn en besluiten de bijbehorende tempel te bezoeken. Onderweg komen we een bruidsstoet tegen wat de dag weer helemaal goed maakt.

Ook hier zien we weer veel herten rondlopen en Jolanda kan zich helemaal uitleven.

We bezoeken de tempel en wassen onze handen met het heilige water. Wat kan ons nu nog gebeuren.

Er is op het eiland niet veel te doen en we besluiten naar het uilencafé te gaan. Café’s waar ook dieren zijn, zijn populair in Japan. Als we binnen komen hebben we gelijk spijt omdat de uilen weinig bewegingsvrijheid hebben. Nu we er toch zijn nemen we een paar foto’s.

Het is bijna avond en we gaan naar Ă©Ă©n van de strandjes van Miyajima om op ons picknick kleedje een koud biertje te drinken. We willen de zonsondergang meemaken al is het deels bewolkt. De temperatuur is prima.

Toch nog een topdag zegt Jolanda.

Marijke

Toch weer een top dag, met mooie foto’s!

Corina

Wat een ontzettend mooie reis! Geweldig om 'mee te mogen reizen'! Kijk uit naar jullie volgende verhaal. GENIET!