jolant.reismee.nl

De elfde dag, de dag van de vergissing

We hebben vandaag een lange reis voor de boeg. We hebben allebei in onze hoofd dat we een bijzondere dag tegemoet gaan in de Regejo-in Temple waarbij wij in monnikenkleren alles met hen meedoen: de dienst, het diner, slapen en het ochtendritueel. We verheugen ons er erg op. We reizen af naar Hakone want we denken allebei te weten dat de tempel daar is. Een beetje dom want die tempel hebben we al lang geleden geboekt. Als we in de stromende regen aankomen in Odawara blijkt dat de Tyfoon hier grote schade heeft aangericht. Treinen rijden niet en ook het busvervoer deels niet. De tempel ligt in een andere streek en blijkt onbereikbaar voor ons. We hadden beter op moeten letten. Het water kolkt zelfs nu nog door de straten. Waar het echt slecht is kunnen we niet komen maar we nemen toch foto’s vanaf de straat waar wij lopen.

Het treinverkeer is ook maar zeer beperkt mogelijk. Kijk maar naar de spoorlijn op de foto hieronder.

We boeken een kamer en verbergen onze teleurstelling achter een kapje die je de Japanners regelmatig ziet dragen.

In Japan zijn mondkapjes heel gewoon. En het gebeurt allang niet meer enkel om hygiënische redenen.In tien jaar tijd is de verkoop van de mondkapjes verdrievoudigd in het land. Aanvankelijk dienden ze om te voorkomen dat ziektekiemen zich konden verspreiden. Japanners kunnen vaak moeilijk vrij nemen als ze ziek zijn dus werkten ze door met een mondkapje, zodat ze hun collega’s niet zouden besmetten.

Tegenwoordig zijn er echter hele andere redenen om een mondkapje te dragen. Jongeren gebruiken ze bijvoorbeeld om hun privacy te beschermen. Ze zetten er een zonnebril bij op en doen oordopjes in, zodat ze afgesloten zijn van de buitenwereld. Een andere reden is om warm te blijven in de koude Japanse winters. De mondkapjes zorgen dat mond en neus niet ijskoud worden. Verder verbergen mensen met een mondkapje dat ze geen make-up dragen of ongeschoren zijn als ze bijvoorbeeld even snel naar de winkel gaan. Tenslotte begint het mondkapje langzaam een mode-accessoire te worden. Sommigen vinden het aantrekkelijk als iemand een mondkapje draagt. Daarom komen er ook steeds meer exemplaren op de markt met mooie patronen.

In de avond zoeken we voor de afwisseling een goed Italiaans restaurant op en genieten van het eten. De teleurstelling is alweer verwerkt. :-)