jolant.reismee.nl

De twaalfde dag, aanpassen aan wat kan.

We hebben in Odawara geslapen en gaan met goede moed op weg naar Hakone. De treinen lopen niet en we zoeken ons een weg naar de juistebus in de stromende regen. Naweeën van de Tyfoon zeggen ze hier. We komen rond half twaalf in de ochtend als verzopen katten aan. We hadden ons verheugd op Hakone. Een paar honderd meter van ons hotel kun je met een treintje omhoog langs een paar musea. Dan ga je met de kabelbaan verder en kom je langs zwavelvelden waar ze eieren op koken. Deze zwarte eieren van Owakudani zijn een Japanse gastronomische delicatesse. Owakudani verwijst naar een regio die ook bekend staat als “The Great Boiling Valley” en is een grote vulkanische ketel die 3.000 jaar geleden ontstond door de eruptie van Mount Hakone. Die explosie was zo krachtig dat het gebied nog altijd vulkanische activiteit bezit met kokende waterputten en stoom die uit de grond komt samen met vulkanische zwaveldioxide en waterstofsulfide. Volgens een plaatselijke legende zou het eten van een dergelijk ei goed zijn voor een levensverlenging van zeven jaar.

Helaas we kunnen ons leven niet met 7 jaar opwaarderen en besluiten des te meer van het leven te genieten. Tijdens de kabelbaanrit heb je bij goed weer een mooi uitzicht op de Mount Fuji. Deze tocht eindigt bij het meer Ashi waar je op een nagebouwd piratenschip een tocht kunt maken. We besluiten de volgende dag met de bus naar het meer te gaan.

Gelukkig is het weer in de middag opgeklaard. We bezoeken onze laatste tempel die niet toeristisch is. Het is de Choanji tempel uit 1356en enigszins bekend om de oude beelden die in de tempeltuin staan. Er staan vijfhonderd discipelen van Boeddha, allemaal met hun eigen uitdrukking op het gezicht. De tempel zelf ziet er minder mooi uit.

We bezoeken vervolgens het glasmuseum in Hakone wat geënt is op Venetiaans glaswerk van de vijftiende tot de 19e eeuw. Dit glaswek is door de beste glasblazers gemaakt. Ook de bloemen die je op onderstaande foto’s ziet zijn van glas gemaakt.

DE dag vliegt om en we eten in ons prima hotel Emblem Flow Hakone . Er is weinig te doen in de omgeving en we sluiten de dag met plezier af met een biertje en een Netflix film.